شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار

پيام

mp3 player شوکر
+ #معرفي_کتاب *نخل و نارنج* وحيد يامين پور تاريخ جنگ‌هاي ايران و روس، حضور انگلستان، امپراتوري عثماني و … از جمله موضوعاتي هستند که نويسنده در اين رمان، به جز زندگي شيخ انصاري و تاريخ علماي شيعه به آن‌ها پرداخته است. زمان معاصر شيخ مرتضي انصاري، در دوره قاجار بوده است.
نويسنده در صفحه اول کتاب، پيش از شروع متن داستان آورده است: «نخل و نارنج» روايت شور و شوق شيخ اعظم، خاتم‌الفقها و المجتهدين، مرتضي انصاري است که همچنان به‌عنوان نگين درخشان علم و تقوا ستايش مي‌شود. آنچه مي‌خوانيد، داستاني است که هرچند به قلم خيال نگاشته شده است، کوشش شده بر اسناد و واقعيت‌هاي تاريخي استوار باشد.
در *قسمتي از اين کتاب* مي‌خوانيم:بازار نجف از هفت شاخه به حرم منتهي مي‌شد و آن راهي که مرتضي مي‌آمد از سمت شرق و در مقابل ايوان طلا به حرم مي‌رسيد. چند نفر با لباس‌هاي بلند عربي در حال بازگشت از نماز جماعت ظهر و عصر بودند. از اقامه نماز چيزي نگذشته بود و هنوز خادمان حرم درها را نبسته بودند. مرتضي نعلينش را بيرون حرم از پا درآورد و به سمت درگار چوبي رفت.
نعليني که به زردي مي‌زد فرسوده‌تر از آن بود که کسي را به طمع بيندازد. درگاه را بوسيد و گونه راستش را روي زمين گذاشت که ناگهان موجي از دلتنگي آميخته با اشتياق توفيد و چشم‌ها را به اشک نشاند. دربرابر ايوان طلا ايستاد تا اذن دخول بخواند، ولي پيش از آن دوست داشت بار ديگر تمام زواياي حرم را با دقت ببيند و به خاطر بسپارد.
حرم با طلاکاري‌هاي جديد شاه قاجار و ضريح نقره‌اي که چندي پيش نصب کرده بودند، به کلي با گذشته‌اش فرق کرده بود. دو گلدسته در اطراف ايوان به‌تازگي به دستور فتحعلي‌شاه طلاکاري شده بودند و شبستان اصلي حرم با زيلوهايي با نقش چهارگوش و لوزي را از جلوي ايوان تا کنار ضريح مفروش شده بود.
حرم خالي از زائر و نمازگزار بود و جز گفت‌وگوي مبهم خادمان در شبستان‌هاي اطراف صدايي شنيده نمي‌شد. مرتضي با قدم‌هاي کوتاه خود را به ضريح رساند؛ دست‌هايش را در پنجره‌هاي نقره‌اي آن گره کرد و پيشاني را بر آن تکيه داد. آن رؤياي ملکوتي را به ياد آورد و تمام وجودش از خاطره شنيدن صداي اميرالمومنين مشتعل شد.
* نخل و نارنج/وحيد يامين پور/انتشارات کتاب جمکران*
خيلي خوب و تاثيرگذاره اين کتاب
آموزش پیرایش مردانه اورجینال
غزل صداقت
رتبه 36
68 برگزیده
3929 دوست
فهرست کاربرانی که پیام های آن ها توسط دبیران مجله پارسی یار در ماه اخیر منتخب شده است.
برگزیدگان مجله ارديبهشت ماه
vertical_align_top