شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار

پيام

تسبیح دیجیتال
+ #معرفي_کتاب *برپا* رمان «برپا» در مقام تأليف نخستين اثر منتشر شده از نويسنده آن؛ مريم راهي است اما از منظر شيوه و سبک بيان بدون شک از پايه­ گذاران شيوه­اي تازه در ادبيات داستاني نسل نو ايران است که مي‌­توان از آن به ادبيات اخلاق­ مدار يا ادبيات مروج سبک زندگي اسلامي ايراني ياد کرد.
«برپا» رماني است در قد و قامت و حجمي قابل قبول. داستانش به دل مشغولي­‌ها و زندگي روزانه زني به نام رها باز مي­‌گردد. زن جواني که در تجربه نخست زندگي زناشويي خود دچار بحران شده اما در گير و دار شروع رابطه عاشقانه تازه­‌اي است. اما چيزي که اين نگاه به ظاهر کليشه ­وار در روايت داستان را دچار عطف کرده و محتواي آن را با تغيير همراه مي­‌کند، نگاه موحدانه رها به عنوان راوي داستان به زندگي و تمامي
رويدادهاي آن است؛ نگاهي که مي­‌تواند سرآغاز تبليغ سبکي تازه و نوين از زندگي دين­ مدارانه در چهارچوبي عفيف و توحيدي باشد که خلاء آن در زندگي شهري اين روزهاي ما در کلان­ شهرهاي کشورمان به شدت قابل احساس است.
رمان «برپا» نثري شاعرانه دارد و نويسنده در هيچ کجاي از داستانش سعي نداشته است تا با عصبيتي خاص تفکر خودش را به خورد مخاطبش بدهد. رها نماينده يک زندگي ساده و در عين حال پرشور در جامعه هزار رنگ امروز ماست. نماينده‌­اي که سعي دارد تا به بيينده خود بگويد در بديهي­ ترين و ساده­ ترين رويدادهاي زندگي پيراموني­‌مان نيز مي­توان نگاهي انساني و دين­‌مدارانه داشت و بر پايه همان نگاه، ديد، حرف زد، استنتاج کرد
و در نهايت به عمل رسيد.رمان «برپا» با اين حال رماني شعارزده به شمار نمي‌­رود. نويسنده کتاب در مقام يک زن به خوبي با ظرائف و زواياي نگاه به زندگي از منظر يک زن آشناست. راهي جهان­ بيني زنان در زندگي را مي­‌شناسد و مانند خمير ماي‌ه­اي در درون دستانش براي مواجه کردن شخصيت­‌هاي داستاني با رويدادهايي که مد نظر دارد از آنها بهره مي­‌برد.
تصويري که او از زن در اين رمان مي­‌سازد تصويري است منطقي، معقول و ساده و در عين حال سالم از يک زن ايراني و مسلمان که در چهارچوب­‌هاي زندگي شهري و آپارتماني امروز زندگي مي­‌کند، تارک دنيا نيست، مهماني مي­‌رود، دوستي مي­کند، عاشق مي­‌شود و در عين حال زندگي سالم و دين­مدارانه دارد.
الگوي زيستي رها در اين رمان به معني کامل الگويي آموختني براي تمامي مخاطباني است که فکر مي­‌کنند اين چهارچوب زيستي در عمل و خارج از شعار امکان تحقق ندارد.
*برپا/مريم راهي/انتشارات کتاب نيستان/264 صفحه*
تابستون مي خونمش :) ممنون دنبال يه کتاب خوب مي گشتم B-) @};-
چه خوب:)..خواهش ميکنم@};-
اره خوبه :) ممنون @};-
sina
يه درس ديگه به ادبيات اضافه شد خخخخخخخخ
:-o
.:آيينه:.
تولدت مبارک غزل جان@};-
ممنونم:-) @};-
*زهرا.م
خيلي خوب بود...
تسبیح دیجیتال
غزل صداقت
رتبه 36
68 برگزیده
3929 دوست
فهرست کاربرانی که پیام های آن ها توسط دبیران مجله پارسی یار در ماه اخیر منتخب شده است.
برگزیدگان مجله فروردين ماه
vertical_align_top